Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

Shaping the market consumer demand and analytical indices of demand

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2015-0-6-36-45

Abstract

The paper describes the essence of crisis state of the neoclassical theory of consumer demand and a way to overcome the crisis based on the concept of statistical «assembly» of consumers as an origin of the theory of aggregate market demand. Market demand is modeled via utility maximization problem elaborated in frame of the neoclassical paradigm for an individual consumer. The nonparametric demand analysis is used for testing the adequacy of such a model to the trade statistics. Analytical index numbers of consumers' demand and their variants, invariant and quasi-invariant indices, are presented. The use of nonparametric demand analysis is based on real trade statistics of food products in the Russian Federation, and the quasi-invariant indices are constructed.

About the Authors

V. K. Gorbunov
Ulyanovsk State University
Russian Federation


L. A. Kozlova
Ulyanovsk State University
Russian Federation


References

1. Алле М. Современная экономическая наука и факты // THESIS. 1994. Т. 2. Вып. 4. С. 11-19.

2. Горбунов В.К. Релаксационно-штрафной метод и вырожденные экстремальные задачи // Доклады АН. 2001. Т. 377. № 5. С. 583-587.

3. Горбунов В.К. Математическая модель потребительского спроса: Теория и прикладной потенциал. М.: Экономика, 2004. - 174 с.

4. Горбунов В.К. Особенности агрегирования потребительского спроса // Журнал экономической теории. 2009. № 1. С. 85-94.

5. Горбунов В.К. Экономическое равновесие и агрегирование покупателей: реабилитация теоремы Вальда // Журнал экономической теории. 2011. № 3. С. 130-144.

6. Горбунов В.К. К теории рыночного спроса: регулярность и экономическое равновесие // Экономическая наука современной России. 2013. № 4 (63). С. 19-35.

7. Г орбунов В.К., Козлова Л.А. Построение и исследование квазиинвариантных индексов потребления // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2008. № 3 (19). C. 120-127.

8. Зоркальцев В.И. Проблема агрегирования экономических субъектов // Вестник Новосибирского гос. у-та. Серия: Социально-экономические науки. 2010. Т. 10. Вып. 1. С. 107- 118.

9. Козлова Л.А. Алгоритмы и программы построения инвариантных и квазиинвариантных индексов потребительского спроса. Дисс.. канд. техн. наук. УлГУ: Ульяновск, 2010.

10. Конюс А.А. Проблема истинного индекса стоимости жизни // Экономический бюллетень конъюнктурного института. 1924. № 9-10 (Переиздано в «Экономика и матем. методы», 1989. Т. 27. № 3. С. 435-444).

11. Коротков А.В., Минашкин В.Г. Потребительский спрос как статистический показатель // Вопросы статистики. 2014. № 7. С. 11-17.

12. Полтерович В.М. Кризис экономической теории // Экономическая наука современной России. 1998. № 1. С. 46-66.

13. Руководство по индексу потребительских цен: теория и практика. Вашингтон, МВФ. 2007.

14. Среднедушевое потребление продуктов питания, кг., РФ, городская местность, значение показателя за год. URL: http:// www.gks.ru/dbscripts/cbsd/dbinet.cgi?pl=2340015 (дата обращения 30.10.2014).

15. Средние потребительские цены (тарифы) на товары и услуги, РФ. URL: http://www.gks.ru/dbscripts/cbsd/DBInetcgi?pl= 1921001 (дата обращения 30.10.2014).

16. Afriat S.N. The construction of utility functions from expenditure data // International Economic Review. 1967. Vol. 8. No 1. P. 67-77.

17. Afriat S.N. The Index Number Problem. Construction Theorems. Oxford: OUP, 2014. - 220 p.

18. Kirman A. The Economic Crisis is a Crisis for Economic Theory / / CESifo Economic Studies, 2010. Vol. 56(4). P. 498-535.

19. Mas-Colell A., Whinston M. and Green J. Microeconomic Theory. New York: Oxford Univ. Press. 1995. - 1018 p.

20. Negishi T. Elements of Neo-Walrasian Economics. A Survey (Advances in Japanese Business and Economics 5). - Tokyo: Springer, 2014.

21. Samuelson P.A. and Swamy S. Invariant economic index numbers and canonical duality: survey and synthesis // The American Economic Review. 1974. Vol. 64. No 4. P. 566-593.

22. Varian, H. The nonparametric approach to demand analysis // Econometrica. 1982. Vol. 50. No. 4. P. 945-973.

23. Varian H. Non-parametric tests of consumer behaviour // The Review of Economic Studies. 1983. Ы. 50. P. 99-110.


Review

For citations:


Gorbunov V.K., Kozlova L.A. Shaping the market consumer demand and analytical indices of demand. Voprosy statistiki. 2015;(6):36-45. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2015-0-6-36-45

Views: 723


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)