Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

Competitiveness of goods: information-analytical system «Promotion of goods of the Republic of Tatarstan for foreign markets»

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2015-0-4-57-66

Abstract

The article outlines economic fundamentals, statistical and methodological framework and technical capabilities of the implemented information-analytical system «Promotion of goods of the Republic of Tatarstan in foreign markets». The authors introduce analytical tools to investigate the nature of trade relations between the regions of Russia, CIS and foreign countries, identify trends in the development of relations and suggest possible options for the development of trade. The information-analytical system is intended for use by the executive authorities of the Republic of Tatarstan and other regions of the Russian Federation. Goods produced by manufacturers of the Republic of Tatarstan, including food and non-food products, are subject to the monitoring. The foundation for the system is information base generated within the framework of the federal, departmental and customs statistics, as well as during implementation of the intergovernmental agreements of the Republic of Tatarstan. Analytical tools are designed according to availability of information on the import and export of goods, production volume and dynamics, market prices and producer prices, etc. The system provides the possibility of component-wise analysis, the selection of product groups, indicators, territories and periods. Data on the level of utilization of production capacities is used during the analysis, which allows predicting the possibility of production expanding in the case of increasing demand for the product or determining new markets. Information-analytical system allows creating dynamic information boards that contain interactive graphs and charts, gives the opportunity to visualize the data on production and sales of goods in order to identify the prospects of introducing the goods produced by manufacturers of the Republic of Tatarstan in regional and international markets. The system has a friendly interface, provides visualization of output and intermediate data, automated updating, operational interactive mode, extensible user state.

About the Authors

T. V. Malysheva
Kazan national research technological University
Russian Federation


V. P. Kandilov
Federal State Statistics Service of the Republic of Tatarstan
Russian Federation


A. V. Nikolaev
Closed stock company «Micord»
Russian Federation


References

1. Доклад о конкурентоспособности России - 2011. Закладывая фундамент устойчивого процветания. Часть 1. 1.1: Хануз М.Д., Праздничных А. От перераспределения благ к созданию процветания: выводы из индекса глобальной конкурентоспособности. - Женева: Всемирный экономический форум, 2011

2. Кандилов В.П., Малышева Т.В. Конкурентоспособность производителей Республики Татарстан и перспективы развития товарных рынков в условиях ВТО // Экономический вестник Республики Татарстан. 2012. № 4.

3. Кандилов В.П., Малышева Т.В. Основные подходы к оценке возможных последствий вступления России в ВТО для производителей экспортоориентированных и социально значимых товаров Республики Татарстан // Экономический вестник Республики Татарстан. 2014. № 1.

4. Официальные данные статистической службы Европейского союза (Евростат). URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal.

5. Официальные данные Статкомитета СНГ. URL: http://www.cisstat.com/base/index.htm.

6. Портер М. Международная конкуренция: конкурентные преимущества стран/ пер. с англ.; под ред. и с предисловием В.Д. Щетинина. - М.: Международные отношения, 2004. - 896 с.

7. Продажа и покупка потребительских товаров и продукции производственно-технического назначения по Республике Татарстан за 2013 год: Стат. сб. / Татарстанстат. - Казань: Издательский центр Татарстанстата РТ, 2014. - 188 с.

8. Российская промышленность на этапе роста: факторы конкурентоспособности фирм / под ред. К.Р. Гончар и Б.В. Кузнецова; Гос. ун-т - Высшая школа экономики. - М.: Вершина, 2008. - 480 с.

9. Россия в ВТО / под общ. ред. Ш.Р. Агеева, М.Р. Шагиахметова. - Казань: Изд-во «Идел-Пресс», 2012. - 96 с.

10. Сафиуллин Л.Н., Сафиуллин А.Р., Хазиахметов Б.З. Структурные исследования конкурентоспособности Республики Татарстан. - Казань: Изд-во Казанск. ун-та, 2011. - 269 с.

11. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент. - М.: Издательский книготорговый центр «Маркетинг», 2002. - 892 с.


Review

For citations:


Malysheva T.V., Kandilov V.P., Nikolaev A.V. Competitiveness of goods: information-analytical system «Promotion of goods of the Republic of Tatarstan for foreign markets». Voprosy statistiki. 2015;(4):57-66. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2015-0-4-57-66

Views: 397


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)