Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

Science and education in national economy: statistical analysis

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2014-0-10-57-67

Abstract

The authors demonstrate analytical value of indicators reflecting development level of science and education in Russia. More specifically, are analyzed the indicators of the number of graduates of higher educational establishments by major groups of specialties, data on which is considered from the point of view of the current needs of the modern economy in general and economic agencies - to fill existing vacancies. The attention is drawn to the fact that most significantly has increased the need for employees (workers) in the manufacturing, transport and communications sectors, as well as specialists in biological, agricultural, natural and engineering sciences, healthcare. The article presents the results of a survey that was a part of the Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC), in which Russia participated for the first time. The survey covered 25 territories and regions, and 94 settlements. The proficiency assessment of adult population was carried out by three criteria - literacy, numeracy and problem solving in technology-rich environments. The author uncovers weaknesses in the steering of science and education system in the Russian Federation that hinder progress in reaching the worldwide level of technology and ensuring a stable and long-term economic growth in Russia.

About the Authors

Natalia Pashintseva
Institute for the Study of Science, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


Irina Zinov’Yeva
Institute for the Study of Science, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Ежегодное Послание Президента Российской Федерации Федеральному Собранию (http://news.kremlin.ru).

2. Российский статистический ежегодник. 2013, стат.сб. / Росстат. - М., 2013. - 717 с.

3. Россия' 2014, стат. справочник / Росстат. - М., 2014. - 62 c.

4. Итоги обследования в рамках Программы международной оценки компетенций взрослых ОЭСР" (Programme for International Assessment of Adult Competencies, PIAAC) - официальный технический отчёт PIAAC 2013 (Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC), http://www.oecd.org).

5. Доклад о человеческом развитии 2013, издан в рамках Программы Организации Объединенных Наций (ПРООН), (hdr.undp.org).

6. Список нобелевских лауреатов (http://www.nobeliat.ru/countries.php).

7. Рейтинг лучших вузов мира по данным еженедельника The Times Higher Education, опубликован 3 октября 2013 года, сайт Центра гуманитарных технологий (http://gtmarket.ru/ratings/the-world-university-rankings/info).

8. Государственная программа «Развитие науки и технологий на 2013-2020 годы», распоряжение Правительства Российской Федерации от 20 декабря 2012 г. № 2433-р.

9. Основы национальной экономики. М.: Экономика. 2013.

10. «Российская газета» от 05.09.2013 (http://www.rg.ru).

11. Официальный сайт Росстата (http://www/gks.ru), рубрики: «Итоги обследования потребностей организаций в работниках для замещения вакантных рабочих мест по профессиональным группам и по видам экономической деятельности на 31 октября 2012 г.»; «Итоги федерального статистического наблюдения в сфере оплаты труда отдельных категорий работников социальной сферы и науки за 2013 г.».


Review

For citations:


Pashintseva N., Zinov’Yeva I. Science and education in national economy: statistical analysis. Voprosy statistiki. 2014;(10):57-67. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2014-0-10-57-67

Views: 316


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)