Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

Consumer demand as a statistical indicator

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2014-0-7-11-17

Abstract

Theoretical foundation of the study consists of fundamental principles of the economic theory of market demand, as well as general statistical theory of on constructing of statistical indicators. The authors revealed economic and statistical content of the category of consumer demand, on which depends the choice of the method of measuring time coordinates. The task consists of receiving a reply to a fundamentally important for statisticians question, what an indicator of demand is - instantaneous or interval. The article shows how this kind of matter is dealt with on the basis of statistical empirical data processing.

About the Authors

A. . Korotkov
Московский государственный университет экономики, статистики и информатики (МЭСИ)
Russian Federation


V. . Minashkin
Московский государственный университет экономики, статистики и информатики (МЭСИ)
Russian Federation


References

1. Коротков А.В. Некоторые методологические проблемы анализа спроса в современной экономике // Экономическая теория: эволюция, проблемы, перспектива: Сб. науч. трудов. - М.: МЭСИ, 2012. С. 77-80.

2. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс. 2-е изд. / Пер. с англ., под ред. С.Г. Божук. - СПб.: Питер, 2006. - 464 с.

3. Лопатников Л.И. Экономико-математический словарь: Словарь современной экономической науки. -5-е изд., перераб. и доп. М.: Дело, 2003. - 520 с.

4. Макконнелл К., Брю С. Экономикс. - 14-е изд. -М.: ИНФРА-М, 2003.

5. Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь. - 2-е изд., испр. М.: ИНФРА-М, 1999.

6. Словари и энциклопедии на Академике. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/16276.

7. Статистика: Учебник для бакалавров вузов по направлению «Статистика» и другим экономическим направлениям / Под ред. В.Г. Минашкина. М.: ЮРАЙТ, 2013. - 448 с. - (Бакалавр. Базовый курс).

8. Статистика рынка товаров и услуг: Учебник. - 2-е изд., перераб. и доп. / Под ред. И.К. Беляевского. - М.: Финансы и статистика, 2002. - 656 с.: ил.

9. Экономика. Толковый словарь / Дж. Блэк. Общая редакция: д-р экон. наук И.М. Осадчая. М.: ИНФРА-М, Изд-во «Весь Мир», 2000.

10. Энциклопедический словарь экономики и права. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_economic_law/14898.

11. Яндекс словари. Словарь по экономической теории, 2004 г. URL: http://slovari.yandex.ru.


Review

For citations:


Korotkov A., Minashkin V. Consumer demand as a statistical indicator. Voprosy statistiki. 2014;(7):11-17. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2014-0-7-11-17

Views: 984


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)