Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

On the subject of reconciling the conceptions of statistical observation and marketing surveillance

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2016-0-7-57-62

Abstract

This article examines problems of reconciling the concepts of statistical observation and marketing surveillance. The reason for this is the emerging need to clarify interdisciplinary conceptual apparatus in some areas of social sciences and a number of training courses. It is essential not only for quality improvement of analysis of the acquired data and to achieve a higher level of statistical literacy in general. The author makes comparative analysis of definition of the notion statistical analysis that appears in the relevant textbooks and scientific publications. He also explains the subject matter of «registration» as a key concept of statistical observation and characterizes statistical and direct observations. With regard to all the abovementioned features of statistical observation, the author establishes distinctive features of marketing surveillance, defines tools for comparing statistical observation and marketing surveillance. The article concludes with the emphasis on the fact that the distinctions between statistical observations and marketing surveillance are due to fundamental differences in the scope and structure of the management objects under review. At the same time in both cases statistical methodology provided for objective theoretical basis for carrying out the observation.

About the Author

A. V. Korotkov
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Суринов А.Е. Повышение статистической грамотности: опыт российской статистики. URL: http://econorus.org>c2013/files/ usoh.doc

2. Большая энциклопедия Кирилла и Мефодия. - М.: Кирилл и Мефодий, 2006. - электрон. опт. диск (DVD-ROM)

3. Большая советская энциклопедия. URL: http://oval.ru/enc/60204.html

4. Словари и энциклопедии на Академике. URL: http://dic.academic.ru/

5. Беляевский И.К. Маркетинговое исследование: информация, анализ, прогноз: учеб. пособие. М.: Финансы и статистика, 2001. 320 с.

6. Божук С.Г., Ковалик Л.Н. Маркетинговые исследования. СПб: Питер, 2004. 303 с.

7. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. М.: Дело и сервис, 2008.

8. Гусаров в.м. Статистика: учеб. пособие для вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 463 с.

9. Елисеева И.И., Юзбашев М.М. Общая теория статистики: учеб. / под ред. И.И. Елисеевой. 5-е изд., перераб. и доп. М.: Финансы и статистика, 2004. 656 с.

10. Ефимова М.Р., Петрова Е.В., Румянцев В.Н. Общая теория статистики: учеб. 2-е изд., испр. и доп. М.: ИНФРА-М, 2007. 416 с.

11. Карманов М.В., Коротков А.В. Проблемы измерения статистической грамотности населения // Статистика и вызовы современности: сб. мат. Всерос. научно-практ. конф. (Москва, 25-26 июня 2015 г.). М.: МЭСИ, 2015. С. 224-227.

12. Коротков А.в. Маркетинговые исследования: учеб. для бакалавров. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Юрайт, 2014. 595 с.

13. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс: пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2007. 656 с.

14. Общая теория статистики: Статистическая методология в изучении коммерческой деятельности : учеб. / под ред. О.Э. Башиной, А.А. Спирина. 5-е изд., перераб. и доп. М.: Финансы и статистика, 2005. 440 с.

15. Общая теория статистики: учеб. / Г.С. Кильдишев [и др.]. М.: Статистика, 1980. 423 с.

16. Общая теория статистики: учеб. / под ред. М.Г. Назарова. М.: Омега-Л, 2010. 410 с.

17. Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь. 6-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2011.

18. Социально-экономическая статистика: словарь / под общ. ред. М.Г. Назарова. М.: Финансы и статистика, 1981. 464 с.

19. Статистика: учеб. для бакалавров / Н.А. Садовникова [и др.]; под ред. В.Г. Минашкина. М.: Юрайт, 2013. 448 с.

20. Статистическое обеспечение маркетинговых исследований: монография / А.В. Коротков [и др.]. М.: МЭСИ, 2011. 141 с.

21. Теория статистики / В.Г. Минашкин [и др.]. М.: Московская финансово-промышленная академия, 2004. 198 с.

22. Теория статистики: учеб. / под ред. Г.Л. Громыко. 2-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2005. 476 с.

23. Теория статистики: учебно-методический комплекс / под ред. В.Г. Минашкина. М.: Изд. центр ЕАОИ, 2011. 296 с.


Review

For citations:


Korotkov A.V. On the subject of reconciling the conceptions of statistical observation and marketing surveillance. Voprosy statistiki. 2016;(7):57-62. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2016-0-7-57-62

Views: 402


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)