Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

On the use of mathematical and statistical tools to assess the promotional activities of the university

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2016-0-6-72-76

Abstract

The article analyzes the characteristics of promotional activities of the university in modern conditions. As an example the author chose promotional campaign of one of the leading Russian universities - HSE and traced change in the number of applicants in the last three years. In 2015 this indicator demonstrated a positive growth. Statistical analysis of the advertising cost structure shows elements of the promotional activities of the university. Introduction of new marketing models for targeting potential students makes it possible to increase efficiency of the advertising strategy. The paper presents economic and statistical model which allows optimizing the advertising costs of the university based on performance statistics for advertising campaigns of the past years.

About the Author

S. S. Gracheva
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Бобылева М.П. Рекламный менеджмент: основы профессиональной деятельности. - М.: Журнал «Управление персоналом», 2004. - 240 с.

2. Бухарова Г.Д., Старикова Л.Д. Маркетинг в образовании. - М.: Academia, 2010. - 208 с.

3. Гончарова О. Рекламные войны вузов // Ведомости. № 2889 от 07.07.2011. URL: http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2011/07/07/reklamnye_vojny_vuzov.

4. Грачева С.С., Кьсовска С.В. Оценка экономической эффективности рекламной стратегии компании // Инновационные информационные технологии: Материалы международной научно-практической конференции. - М.: МИЭМ, 2012. С. 521-523.

5. Зиннуров У.Г. Маркетинг в деятельности вузов: теория и методы решения. - М.: Уфа: УГАТУ, 1993. - 226 с.

6. Каверина Е.А. Организация рекламной деятельности вуза. - СПб.: ООО «Книжный Дом», 2007. -184 с.

7. Конина О.В., Романова Н.А. Специфика маркетинга образовательных услуг // Инновационные источники роста российской экономики: Итоги III научно-практической конференции молодых ученых. Волгоград: ВолгГТУ, 17-18 марта 2010 г. С. 75-78.

8. Кутлалиев А., Попов А. Эффективность рекламы. 2-е изд. - М.: Эксмо, 2006. - 416 с.

9. Панкрухин А.П. Маркетинг образовательных услуг. Из материалов гильдии маркетологов. URL: http://www.marketing.spb.ru/lib-special/branch/mou/ (дата обращения 12.01.2016).

10. Семиглазов А.М., Семиглазов В.А., Иванов К.И. Математическое моделирование рекламной кампании // Доклады ТУСУР. 2010. № 2. С. 342-350.

11. Шевченко Д.А. Контент-анализ рекламы образовательных услуг // Корпоративный менеджмент. 2002. № 7. URL: http://www.cfin.ru/press/practical/2002-07/05. shtml (дата обращения 15.01.2016).


Review

For citations:


Gracheva S.S. On the use of mathematical and statistical tools to assess the promotional activities of the university. Voprosy statistiki. 2016;(6):72-76. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2016-0-6-72-76

Views: 298


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)