Preview

Voprosy statistiki

Advanced search

Statistical analysis of the system of higher education in the Central Federal District

https://doi.org/10.34023/2313-6383-2015-0-10-39-47

Abstract

The article presents the results of the study, which aims to evaluate the condition of higher education system in the Central Federal District (CFD) on the basis of statistical data from the project - Monitoring the efficiency of higher educational institutions in 2014. The higher educational institutions have been arranged into groups according to various criteria: status, organizational and legal form, specialization, number of students and departmental affiliation. The article analyzes the location of higher educational institutions within the district and the distribution of the reported number of students at institutions of various types and groups of specialties (majors). According to the results of the research the majority of the state higher educational institutions in the CFD are located in major cities. Private universities and branches are mainly located in small and medium-sized cities. Approximately one third of higher educational institutions is affiliated with the Ministry of Education and Science of the Russian Federation and is attended by 59,1% of the students in the district. The proportion of non-state higher educational institutions is also considerable (43,2%); however they are attended only by 8,4% of students. Higher educational institutions affiliated with the sectoral ministries, generally offer specialties corresponding to the profile of the ministry. The most popular fields of study in the CFD are: «Economics and Management» and «Humanities»; almost half of the total number of reported students is enrolled in them.

About the Author

Alisa Melikyan
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Образование в Российской Федерации: 2014: стат. сборник. - М.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», 2014. - 464 с.

2. Забатурина И.Ю., Ковалева Н.В., Кузнецова В.И., озерова О.К. Развитие статистики образования в Российской Федерации // Вопросы статистики. 2010. № 12. С. 55-68.

3. Меликян А.В. Показатели мониторинга системы высшего образования в России и за рубежом // Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 3. С. 58-66.

4. Баева О.Н. Оценка состояния системы высшего и послевузовского профессионального образования в Прибайкальском регионе на основе имеющейся информационной базы // Вестник ВСГУТУ. 2014. № 1. С. 163-171.

5. Елсуков М.Ю., Лебедев В.В. Современное состояние системы высшего профессионального образования и модернизация экономики регионов (на примере Мурманской области) // Научные труды Северо-Западного института управления РАНХиГС. 2012. Т. 3. Вып. 1. С. 128-139.

6. Зернов В.А. Негосударственный сектор высшего образования в контексте мониторинга эффективности вузов // Высшее образование сегодня. 2014. № 9. С. 42-49.

7. Ильинский И.М. Об эффективности мониторинга вузов // Знание. Понимание. Умение. 2013. № 2. С. 3-9.

8. Лагирева И.А. Оценка научно-исследовательской деятельности вузов Приморского края (по материалам Мониторинга эффективности 2014 года) // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: профессиональное образование, теория и методика обучения. 2014. № 6. С. 61-75.

9. Штолер А.В., Штолер Н.Н. Научно-исследовательская деятельность вузов культуры и искусств: опыт сопоставительного анализа // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2015. № 1. С. 6-19.

10. Бугаков В.М., Матвеев Н.Н., Черных А.С. Результаты мониторинга вузов Воронежа за 2013 год // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: проблемы высшего образования. 2014. № 4. С. 36-41.

11. Предварительные итоги Всероссийской переписи населения 2010 года: Стат. сб. / Росстат. - М.: ИИЦ «Статистика России», 2011.


Review

For citations:


Melikyan A. Statistical analysis of the system of higher education in the Central Federal District. Voprosy statistiki. 2015;(10):39-47. (In Russ.) https://doi.org/10.34023/2313-6383-2015-0-10-39-47

Views: 367


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2313-6383 (Print)
ISSN 2658-5499 (Online)